Θα έλεγε κάποιος πως η Gen Z είναι μια γενιά με αρκετές ανησυχίες, όσο ντελούλου κι αν δείχνουν προς τα έξω. Σύμφωνα με έρευνα όμως, μία είναι η βασική της και δεν είναι άλλη από το κόστος διαβίωσης. Αυτή δηλαδή που μας απασχολεί όλους, ακόμα και τους millennials. Με βάση τα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα της Deloitte, ανάμεσα στις ανησυχίες είναι και η κλιματική αλλαγή αλλά και η αβεβαιότητα για την τεχνητή νοημοσύνη.
Όπως αναφέρει η Elizabeth Faber, Global Chief People & Purpose Officer της Deloitte για τα αποτελέσματα της έρευνας «2024 Gen Z και Millennial», που συμμετείχαν 23.000 συμμετέχοντες από 44 χώρες, «η φετινή έρευνα αναδεικνύει δύο γενιές που παλεύουν με την οικονομική ανασφάλεια, τα υψηλά επίπεδα άγχους και τις αυξανόμενες κλιματικές ανησυχίες. Εξετάζει επίσης πώς η ταχέως εξελισσόμενη τεχνολογία, όπως το GenAI, θα επηρεάσει τις θέσεις εργασίας και τις μακροπρόθεσμες αποφάσεις για τη σταδιοδρομία τους». Και προσθέτει πως «βλέπουν όμως λόγους αισιοδοξίας για το επόμενο έτος και συνεχίζουν να πιέζουν για τις αλλαγές που θέλουν να δουν στον εργασιακό χώρο και την κοινωνία ευρύτερα».
Η Ανάλια Κόκκορη, Audit Partner και People & Purpose Leader της Deloitte Ελλάδoς, εξήγησε πως «τα ελληνικά δεδομένα της έρευνας επισημαίνουν πως οι Gen Ζs και οι millennials, κατά συντριπτική πλειοψηφία (εννέα στους δέκα), ζητούν η εργασία τους να υπηρετεί κάποιο σκοπό με τον οποίο να συντάσσονται. Είναι πιο αγχωμένοι συγκριτικά με τον παγκόσμιο μέσο όρο (53% για την Ελλάδα Vs 50% παγκοσμίως για τους GenZs και 41% για την Ελλάδα Vs 35% παγκοσμίως για τους millennials) και γι’ αυτό αναζητούν οι χώροι εργασίας να ευνοούν την καλύτερη ψυχική υγεία και να προσφέρουν ευελιξία, αλλά και ευκαιρίες για μάθηση και εξέλιξη στην καριέρα τους».
Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή είναι η τρίτη συνεχή χρονιά που το κόστος ζωής είναι η βασική ανησυχία της Gen Z και των Millennials. Όσον αφορά την Ελλάδα, οι Gen Zs κατά 40% αλλά και οι millennials κατά 48% κατατάσσουν το κόστος διαβίωσης στην πρώτη θέση των ανησυχιών τους.
Ο σκοπός είναι το «κλειδί» για την ικανοποίηση και την ευημερία στον εργασιακό χώρο, σύμφωνα με σχεδόν εννέα στους δέκα Gen Zs (86%) και millennials (89%) τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα.Ολοένα και περισσότερο, αυτές οι γενιές είναι πρόθυμες να απορρίψουν projects και εργοδότες βασιζόμενοι στην προσωπική τους ηθική ή τις πεποιθήσεις τους – οι μισοί από τους Gen Zs (50%) και λίγο περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα millennials (43%) δηλώνουν ότι το έχουν ήδη κάνει.
Σχεδόν άλλοι τόσοι (44% των Gen Zs και 40% των millennials) δήλωσαν ότι έχουν απορρίψει εργοδότες. Στην Ελλάδα, οι Gen Zs παρουσιάζονται λίγο πιο επικριτικοί αναφορικά με το πώς αξιολογούν τη σύμπλευση των αξιών τους με αυτή του οργανισμού στον οποίο εργάζονται Μόνο το 64% δηλώνει ότι είναι κάπως/ πολύ ικανοποιημένο, δέκα ποσοστιαίες μονάδες δηλαδή κάτω από τους millennials και επτά μονάδες κάτω συγκριτικά με τους Gen Zs παγκοσμίως.