Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Πέμπτη πως μαζί με τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών 22 κρατών μελών, της Νορβηγίας και της Ισλανδίας τα αποτελέσματα ενός ελέγχου («σκούπα») αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από influencers.
Η σάρωση διαπίστωσε ότι σχεδόν όλοι (97%) από αυτούς τους influencers δημοσίευσαν εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο ένας στους πέντε ανέφερε συστηματικά ότι το περιεχόμενό τους ήταν διαφημιστικό.
Ο στόχος της σάρωσης ήταν να επαληθευτεί εάν οι influencers αποκαλύπτουν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες όπως απαιτείται από τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές. Ελέγχθηκαν αναρτήσεις 576 influencers που δημοσιεύτηκαν σε μεγάλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Influencers: Τα ευρήματα της σάρωσης
Το 97% δημοσίευσε αναρτήσεις με εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο το 20% αποκάλυπτε συστηματικά πως πρόκειται για διαφήμιση.
Το 78% των επαληθευμένων επιρροών ασκούσαν εμπορική δραστηριότητα. Ωστόσο, μόνο το 36% ήταν εγγεγραμμένοι ως έμποροι σε εθνικό επίπεδο.
Το 30% δεν παρείχε στοιχεία της εταιρείας στις αναρτήσεις του, όπως διεύθυνση e-mail, όνομα εταιρείας, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό εγγραφής.
Το 38% δεν χρησιμοποίησε τις ετικέτες πλατφόρμας που χρησιμεύουν για την αποκάλυψη εμπορικού περιεχομένου, όπως η «συνεργασία επί πληρωμή» στο Instagram, αντίθετα, επέλεξαν διαφορετική διατύπωση, όπως «συνεργασία» (16%), «εταιρική σχέση» (15%) ή ένα γενικό «ευχαριστώ» στο brand (11%).
Το 40% των ελεγμένων έκανε την αποκάλυψη ορατή κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εμπορικής επικοινωνίας. Το 34% έκανε την αποκάλυψη αμέσως ορατή χωρίς να χρειαστούν πρόσθετα βήματα, όπως κάνοντας κλικ στο «διαβάστε περισσότερα» ή κάνοντας κύλιση προς τα κάτω.
Το 40% επιδοκίμασε τα δικά τους προϊόντα, υπηρεσίες ή επωνυμίες.
Το 60% δεν αποκάλυψε με συνέπεια, ή καθόλου, πως επρόκειτο για διαφημίσεις.
Το 44% είχε τους δικούς τους ιστότοπους, από τους οποίους η πλειονότητα ήταν σε θέση να πουλήσει απευθείας.
Influencers στο μικροσκόπιο
Στη σάρωση συμμετείχαν τα ακόλουθα κράτη μέλη της ΕΕ: Αυστρία, Βέλγιο, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία , Ισπανία και Σουηδία καθώς και Ισλανδία και Νορβηγία. Η βελγική Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης, με ισχυρή πείρα στον τομέα του μάρκετινγκ επιρροής, διαδραμάτισε πολύ ενεργό ρόλο στην προετοιμασία αυτής της σάρωσης. 82 influencers είχαν πάνω από 1 εκατομμύριο followers, 301 influencers πάνω από 100.000 και 73 influencers μεταξύ 5.000 και 100.000.
Αρκετοί από τους ελεγμένους ήταν ενεργοί σε διαφορετικές πλατφόρμες κοινωνικών μέσων: 572 είχαν δημοσιεύσεις στο Instagram, 334 στο TikTok, 224 στο YouTube, 202 στο Facebook, 82 στο X (πρώην Twitter), 52 στο Snapchat και 28 στο Twitch.
Οι κύριοι τομείς δραστηριότητας που αφορούν είναι, κατά φθίνουσα σειρά, η μόδα, ο τρόπος ζωής, η ομορφιά, το φαγητό, τα ταξίδια και η φυσική κατάσταση/αθλητισμός. 119 influencers θεωρήθηκε ότι προωθούν ανθυγιεινές ή επικίνδυνες δραστηριότητες, όπως πρόχειρο φαγητό, αλκοολούχα ποτά, ιατρικές ή αισθητικές θεραπείες, τζόγος ή χρηματοοικονομικές υπηρεσίες όπως το εμπόριο κρυπτονομισμάτων.
Και μην ξεχνάτε: Για κολαμπορέσιο σεντ χίαρ.