Η Ευτυχία Χρυσοβέργη ζει μια ενδιαφέρουσα ζωή. Από τα παιδαγωγικά κατέληξε στον σύγχρονο χορό. Από τον σύγχρονο χορό στα ακροβατικά. Από την Ελλάδα στην Ινδονησία για σπουδές πάνω στους ινδονησιακούς παραδοσιακούς χορούς. Από το παρκέ στη δημιουργία της ομάδας neque statera, από μια συζήτηση στη Γαύδο για το “Origins” και αυτό το χαοτικό ερώτημα “πώς ξεκίνησαν όλα” στην εναέρια χοροθεατρική παράσταση “Το κοσμικό αυγό” που την Πέμπτη 22 Ιουνίου ολοκληρώνεται.
Τις κάναμε μερικές ερωτήσεις πριν το φινάλε. Δεν τη ρωτήσαμε πώς ξεκίνησαν όλα.
Πώς είσαι αυτή την περίοδο;
Πώς να είμαι; Δεν πάνε και πολύ καλά τα πράγματα γύρω μας είναι η αλήθεια. Βρίσκω τρόπους να περνάω όμορφα και δημιουργικά. Ένας από αυτούς τους τρόπους είναι η ομάδα neque statera, οι x-saltibagos και οι αγαπημένοι μου άνθρωποι. Απολαμβάνω τη συνεργατική δημιουργία, τα πάρτι και τον τρελό χορό. Με κρατάνε αισιόδοξη…
Επίσης μετά τις πρώτες μας παραστάσεις νιώθω ικανοποίηση και ηρεμία. Όλα όσα χτίζαμε το χειμώνα, και όχι μόνο, έγιναν. «Το κοσμικό αυγό» διαμορφώθηκε. Μου φαίνεται τρελό κάποιες φορές. Πού κατέληξε. Κατέληξε; Δεν ξέρω.
Αυτό που με έχει συνεπάρει περισσότερο είναι η εξέλιξη της ομάδας. Ουφ, πολύ δύσκολη διαδικασία η συνεργατικότητα. Άλλα οδηγεί σε ένα αποτέλεσμα που δεν το περιμένεις, δεν μπορείς καν να το φανταστείς σαν ατομικότητα. Και ακολουθεί ο τρόπος που λειτουργεί η ομάδα πάνω στη σκηνή. Είναι καταπληκτικό.
Συστήσου στο κοινό του Provocateur. Ποια είσαι; Πώς μπήκαν στη ζωή σου τα ακροβατικά;
Με λένε Ευτυχία Χρυσοβέργη τα ακροβατικά μπήκαν στη ζωή μου με την Carolina Medeiros και τους x-saltibagos. Είμαι από το Άργος, μικρή πόλη, δεν γίνονταν πολλά, εναέρια ακροβατικά δε, τίποτα. Δεν ήξερα, δεν είχα ιδέα. Άντε να είχα δει κανένα trapeze σε τσίρκο στην τηλεόραση. Το 2007 πήγα στην Πάτρα στο πανεπιστήμιο, στο Παιδαγωγικό Τμήμα και το 2008 στο θέατρο Λιθογραφείο έκανα το πρώτο μου μάθημα. Ε, τι να σας λέω τώρα, ερωτεύθηκα. Η δασκάλα μας έφυγε στο τέλος της χρονιάς και μία ομάδα μαθητών πήγαμε στο Παράρτημα κρεμάσαμε ένα πανί και… αυτό ήταν. Όπου και να πήγαινα στον κόσμο έψαχνα εναέρια ακροβατικά και… χορό, ακροβατικά εδάφους και σιγά σιγά και θέατρο μέσα σε αυτά.
Πες μας λίγα λόγια για «το κοσμικό αυγό».
«Το κοσμικό αυγό» ήταν μια ιδέα που ήρθε το Σεπτέμβρη του 2019 στη Γαύδο, κουβεντιάζοντας με τον Χρήστο Σταθόπουλο σε ένα καφενείο με αφορμή το βιβλίο του Dan Brown “Origin” και συγκεκριμένα μία διάλεξη για την επιστήμη και τη θρησκεία. Συνεχίστηκε, σε ένα ταξίδι που ξεκίνησε από την Αγία Πετρούπολη και έφτασε μέχρι το Πεκίνο με έμπνευση από το βιβλίο του Bercovici, D. “Η προέλευση των πάντων”. Μέσα σε αυτό το βιβλίο βρέθηκε και ο τίτλος. Εξελίχτηκε σε θεωρητικό κινητικό project σε ένα road trip στη Σικελία μέσα από βιβλία για το devise theater (Graham, S. & Hogget, S., Oddey, A. κ.α.) και για τα view points. Και κάπου μέσα σε όλα αυτά υπήρξε και ένα καλοκαίρι με παιχνίδι και αυτοσχεδιασμούς με τα πανιά των εναέριων ακροβατικών με τη Χρύσα Δημητρακοπούλου όπου και προέκυψαν οι δύο κατασκευές που πλέκουμε και χρησιμοποιούμε στην παράσταση.
Η διαδικασία ξεκίνησε λοιπόν τον Οκτώβρη του 2019 με μία μεγάλη ομάδα, περίπου 15 ατόμων. Τον Ιούνιο του 2023 από ένα παρακλάδι της αρχικής ομάδα κατέληξαν 6 άτομα να το κάνουν κίνηση, ήχο, αίσθηση και εικόνα. Είναι συναρπαστικό να ξεκινάς ένα τέτοιο ταξίδι. Δεν ξέρεις που θα φτάσει. Βλέπεις μια έννοια, στη προκειμένη «την εξέλιξη» και «την γέννηση» να αλλάζουν μορφές και αυτό «να μην σταματάει ποτέ». Η παράσταση αυτή ακόμα εξελίσσεται, σαν να είναι αυτό, αυτό που πρέπει να κάνει. Μία ομάδα ατόμων ανεβαίνει πάνω στη σκηνή και αφηγείται μία ιστορία του ανθρώπου από την Μεγάλη έκρηξη μέχρι σήμερα.
Το κοσμικό αυγό βασίζεται στην σκέψη ότι η ύλη και η ενέργεια στο σύμπαν παραμένουν ίδιες. Αλλάζουν μόνο μορφές. Γι΄ αυτό και στην παράσταση βλέπουμε συνεχώς 5 performer (την ίδια ύλη να αλλάζει μορφές) πάνω στη σκηνή απλά να αλλάζουν μορφές και μια ακόμα φιγούρα, που δημιουργείται μαζί με τον χώρο και καθορίζει, παρατηρεί και διαμορφώνει το χώρο και την αίσθηση.
Η συγκεκριμένη παράσταση φαίνεται να είναι γυναικεία υπόθεση. Ήταν μια συνειδητή απόφαση ή τα ακροβατικά δεν «συγκινούν» ιδιαίτερα το ανδρικό φύλο;
Το πρόσεξες και εσύ ε; Προέκυψε. Δεν πιστεύω ότι τα εναέρια ακροβατικά δε συγκινούν ιδιαίτερα το αντρικό φύλο. Ίσα, ίσα… Απλά, σε εμάς κάπως προέκυψε να είμαστε μόνο γυναίκες. Σίγουρα επηρέασε και καθόρισε τη διαδικασία και την παράσταση. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο ότι μέσα σε αυτή την σύνθεση ομάδας προέκυψε η έννοια της «γέννησης» σε παραλληλισμό με την «εξέλιξη». Στόχος μας ήταν να προσεγγίσουμε κάπως το άφυλο, το άτομο, το μόριο, το πλάσμα, τον ελεύθερο άνθρωπο, τον άνθρωπο…
Πώς δημιουργήθηκε η ομάδα neque statera;
Η ομάδα neque statera ξεκίνησε το 2016. Έκανα τη διπλωματική μου εργασία με θέμα «Το θέατρο της επινόησης ως μέσο ενίσχυσης της δημιουργικότητας σε ομάδα ενηλίκων». Οπότε, τι να κάνω, τι να κάνω…
Κάναμε ένα κάλεσμα με τη Μαρία Βάρσου σε μαθητές από τα μαθήματα της acro yoga, των εναέριων ακροβατικών και του χορού που γίνονταν στον «αιθέρα», στην Πάτρα. Κόσμος έφυγε, κόσμος ήρθε, κόσμος έμεινε και από “Ρωμαιο και Ιουλιέτα” καταλήξαμε στο “Salem on air”. Εκείνη τη στιγμή δημιουργήθηκε η πρώτη μαγιά της ομάδας, έτσι πιστεύω. Ξεκινήσαμε να στήνουμε «το κοσμικό αυγό» μας διέκοψε ο covid. Και αυτές τις “μαύρες μέρες” των video φτιάξαμε το «έτος 0», ιδέα της Χριστίνας Σπηλιωτοπούλου- σκηνοθέτης/βιντεογράφος του βίντεο. Είναι μια δυναμική ομάδα, ανοιχτή.
Τι κάνεις όταν βρίσκεσαι «στον αέρα»;
Νιώθω ελεύθερη. Ο χρόνος μηδενίζει. Φοβάμαι, γελάω, γαργαλιέμαι, πονάω, έχω νιώσει εθισμό. Έχω νιώσει ανήμπορη, ότι δεν μπορώ, ότι μπορώ. Είναι μία παύση.
Αυτή η σχέση διαρκεί αρκετά χρόνια, οπότε έχει προλάβει να πάρει αρκετές και πολλές φορές αντιθετικές μορφές.
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνεις μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων;
«Δεν ξέρω δεν θυμάμαι πια…»(απόσπασμα από το κείμενο που ακούγεται στην παράσταση),
έχω παρασυρθεί τόσο στη διαδικασία… Η αλήθεια είναι ότι περνάω πολύ καλά και δεν θέλω να τελειώσουν οι παραστάσεις, δεν έχω πραγματικά σκεφτεί το μετά. Ίσως, ξεκούραση και ενδιαφέροντα ερεθίσματα για να εμφανιστεί μια άλλη ιδέα. Θα δούμε…
697 248 1004
698 775 4889