«Μισοξεβράκωτη», «σούργελα στη Βουλή», «τσόκαρο», «η κουμπάρα με το πράσινο», «ρόμπα από τα κινέζικα», «Δελφινάριο». Σχόλια για την εμφάνιση της Τζώρτζιας Κεφαλά (πλέον εκλεγμένη βουλευτής με την Πλεύση Ελευθερίας) στη Βουλή με μία μαύρη ολόσωμη φόρμα με βαθύ ντεκολτέ και ένα πράσινο κιμονό αλιευμένα από το Twitter που φημίζεται για την ψευδ(αν)ώνυμη τοξικότητα και τις τυπικές παθογένειες που δεν κρύβουμε κάτω από το χαλάκι της νεοσυντηρητικής κανονικότητας. Δεν υπάρχει τεράστιο κενό κατανόησης. Αυτή είναι η κανονικότητα στην Ελλάδα, είμαστε διεκπεραιωτικά πιστοί στην πολιτική ορθότητα, κυρίως δημοσιολογώντας. Στις παρέες μας, παραμένουμε επιβεβαιωτικά σεξιστές, μισογύνηδες, που τρολάρουν τις “Αννούλες” και φοβόμαστε τη γυναικεία χειραφέτηση και την ομοφυλοφιλία. Δεν θα λέγαμε μετά τα εκλογικά αποτελέσματα ότι έχουν πάρει κάποιο βραβείο προοδευτισμού ως κοινωνία.. Το συντριπτικό συλλογικό συναίσθημά είναι ένα αίσθημα απογοήτευσης. Προχωράμε.
Οι περισσότερες γυναίκες ακούμε ανεπιθύμητα σχόλια για το σώμα μας. Σπάνια απαντάμε και εκνευριζόμαστε, από φόβο. Υποθέτω ότι αυτός είναι ο μηχανισμός αντιμετώπισης που υιοθετήσαμε για να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα του να είσαι γυναίκα στον κόσμο. Τα γυναικεία σώματα είναι πεδία μάχης. Οι γυναίκες έχουν εκπαιδευτεί με διαφορετικό τρόπο να κατοικούν στο σώμα τους, μας έχουν μάθει να βιώνουμε το γυναικείο σώμα ως συνέπεια μιας διαδικασίας εσωτερίκευσης της άποψης των άλλων. Κάνουμε δίαιτες, βαφόμαστε, πηγαίνουμε στα γυμναστήρια, αγοράζουμε ρούχα που είναι στη μόδα, βάζουμε υαλουρονικά στα χείλη, κάνουμε πλαστικές και botox, κάνουμε ό,τι μπορούμε για να χωρέσουμε στα σχήματα που αντικατοπτρίζουν τα κυρίαρχα κοινωνικά πρότυπα.
Κυκλοφορούν ένα κάρο αχρείαστες εκπομπές (που παρακολουθούμε ως ένοχη απόλαυση) με σχολιασμό ρούχων και συμπεριφορών. Περιοδικά και εφημερίδες γράφουν σχόλια για τις πιο καλοντυμένες σε βραβεία και στη Βουλή. Καλλιστεία γυναικών σαν να λέμε. Μόνο βαθμολογίες δεν μπαίνουν. Δημόσια, γιατί στα γραφεία ακούμε δήθεν αστειάκια για το δεκάρι στον πρώτο όροφο και τη γυναίκα κάτω από τη βάση. Οι γυναίκες συχνά επικρίνονται και καταδικάζονται για (δήθεν) σεξουαλικά ανεπίτρεπτη συμπεριφορά λόγω της επιλογής των ρούχων τους. Είναι κάτι (αυτό το κομπλεξικό fashion police) που έχουμε μάθει να θεωρούμε φυσιολογικό. Δεν είναι όμως.
Tι θεωρείται «κατάλληλη» συμπεριφορά για τις γυναίκες; Ένα στερεοτυπικό ερώτημα που βρωμάει «ηθικισμό» και νεοπουριτανισμό. Κάθε γυναίκα μπορεί να συμπεριφέρεται όπως εκείνη επιθυμεί. Όχι, δεν είναι κάποιο φεμινιστικό woke mantra. Μπορεί, συνταγματικά ορίζεται ως δικαίωμα, να αναπτύξει την προσωπικότητά της ελεύθερα. Διαφορετικά θα ζούσαμε όλες μας ντυμένες όπως οι ηρωίδες της Μάργκαρετ Άτγουντ ή όπως οι γυναίκες των δογματικών Ταλιμπάν, κλειδωμένες. Γιατί θεωρείται το γυναικείο στήθος ανήθικο είναι μια διδακτορική διατριβή κάποιου που θέλει να ασχοληθεί με την κοινωνιολογία και τις γυναικείες σπουδές. Γιατί η εμφάνιση της Τζώρτζιας Κεφαλά προκάλεσε τόσο χαμό είναι η δική μας, εύλογη, απορία.
Η Τζώρτζια Κεφαλά δεν συμμορφώνεται με τη συμπεριφορά των υπολοίπων γυναικών στη Βουλή, ενδυματολογικά; Υπάρχει στολή Barbie βουλευτής; Και επειδή μια γυναίκα δεν ντύθηκε όπως θα θέλαμε εμείς, είναι ηθικό να την παρενοχλούμε στα κοινωνικά δίκτυα; Οι πολιτιστικές προσδοκίες για τους ρόλους των φύλων και τις συμπεριφορές είναι βαθιά προβληματικές. Κυρίως, είναι επικίνδυνες (ναι, εδώ κάνουμε αναφορά στις γυναικοκτονίες). Η κοινωνική δικαιοσύνη είναι δείγμα πολιτισμού. Όπως και η διαδικτυακή κακοποίηση. Είναι πολύ πιθανόν οι ίδιοι άνθρωποι που έχουν σχολιάσει σεξιστικά την Τζώρτζια Κεφαλά να έχουν δει γυμνές φωτογραφίες γυναικών που έχουν γίνει αντικείμενα μη συναινετικής πορνογραφίας.
«Στη Βουλή ΔΕΝ πας με αβυσσαλέο ντεκολτέ και σατέν κιμονό στο χρώμα της κάμπιας και ασορτί σκουλαρίκια/τροχαλίες, όσο αντικομφορμιστής ή τύπος που τους «κατουράει» όλους είσαι». Ένα από τα πολλά σχόλια στα social media. Φυσικά «χτύπησε» ο συνήθης ύποπτος σεξιστικών σχολίων, Θάνος Τζήμερος, γράφοντας για να συζητηθεί. «Η απορία είναι γενικότερη: μια γυναίκα που θέλει να την εκτιμούν για την προσωπικότητά της, το πνεύμα της, την καλλιέργειά της κ.λπ. γιατί βγάζει το μισό (ή και παραπάνω) βυζί σε κοινή θέα; Τι ακριβώς θέλει να εκφράσει; Σε ποιους απευθύνεται;». Τιμωρείται η Τζώρτζια Κεφαλά γιατί υπήρξε απείθαρχη στους άγραφους πατριαρχικούς κανόνες.
Βάζουμε τελεία και δίνουμε το λόγο στην Τζώρτζια Κεφαλά που ανέβασε στον λογαριασμό της στο Facebook ένα βίντεο απαντώντας στα σχόλια για την ενδυματολική της επιλογή την ημέρα της ορκωμοσίας στη Βουλή. «Κάποια στιγμή, αργά και βασανιστικά ίσως, ο κόσμος μέσα και έξω απ’ τη Βουλή θα σταματήσει να υποκρίνεται. Ο καθένας θα κάνει το υπέροχο ταξίδι της ζωής του με τον τρόπο που επιθυμεί και θα ψάχνει τον εαυτό του χωρίς να κρίνει τους άλλους. Αυτόν τον κόσμο ονειρεύομαι. Το αν τα κίτρινα ξυρισμένα μαλλιά, το ντεκολτέ ή τα γυαλιά προσθέτουν ή αφαιρούν σοβαρότητα το αφήνω στα υπέροχα μυαλά σας».
Υγ: Το πολιτικό σχόλιο πρέπει να γίνει για τις περίεργες δηλώσεις της Τζώρτζιας Κεφαλά στον στον ΑΝΤ1 για τους Σπαρτιάτες. Η Τζώρτζια Κεφάλα είπε ότι «αντιπροσωπεύουν ένα κομμάτι της κοινωνίας το οποίο θέλει να προχωρήσει πιο δυναμικά». Σχολιάζοντας το βίντεο ο Γιώργος Λιάγκας αναρωτήθηκε ποιες είναι οι θέσεις οι δικές της που είναι σύμφωνες με το κόμμα των Σπαρτιατών, μιας και είπε ότι διαφωνεί «με τις περισσότερες» θέσεις των Σπαρτιατών αλλά όχι με όλες.