Τι είναι το TikToK; Το μέσο που κάνει τους ινφλουένσερ του Instagram old news. Αυτό θα ήταν μια υπεραπλουστευτική προσέγγιση. Θα την αποφύγουμε. Ας μιλήσουμε λίγο για τον πρωταγωνιστή του 2020, τον κορωνοϊό. Είναι ο λόγος που αυτή η χρονιά θα μείνει αλησμόνητη στο συλλογικό ασυνείδητο της ανθρωπότητας. Μας συνδέουν περισσότερα από όσα νομίζουμε με τους πολίτες της Νέας Ζηλανδίας και του Μεξικού. Η καραντίνα θα μπορούσε να είναι ένα κοινό. Το TikTok ένα δεύτερο. Είναι η χρονιάς της οικιακής ψυχαγωγίας μέσω χορευτικών challenges 30 δευτερολέπτων. 

Γιατί φέτος δεν χρησιμοποιήσαμε τα σόσιαλ μίντια για να προωθήσουμε ζωάρες και προϊόντα (δεν παίρνω όρκο για τους die hard σκληροπυρηνικούς δεινόσαυρους ινφλουένσερ που ακόμα τρέφονται με αγορασμένα bots όσο κάνουν 5% τηλεθέαση  ή live στο Instagram). Τα χρησιμοποιήσαμε για να συνδεθούμε σε ένα κόσμο κοινωνικής αποστασιοποίησης. Το Zoom μπήκε ως λέξη στην καθημερινότητά μας. Κάπως μας κούρασαν οι αλλαγές του Μαρκ σε ινστα και η κίνηση του Τραμπ να τα βάλει με το TikTok εκτόξευσε τη δημοφιλία του μέσου.

Ποιος είναι ο μέσος χρήστης του TikTok;

Τα στατιστικά είναι αμείλικτα, το 41% των χρηστών της πλατφόρμας είναι μεταξύ 16 και 24 ετών. Συνολικά περνούν 52 λεπτά την ημέρα μέσα στην πλατφόρμα. Στο Facebook τα στατιστικά μιλούν για 58.5 λεπτά ημερησίως. Κλείνει επικίνδυνα η ψαλίδα. Είναι διαθέσιμο σε 155 χώρες και 1 δις βίντεο περνούν από τις οθόνες των χρηστών ημερησίως. 16,2% των χρηστών της στην Αμερική είναι κάτω των 25 και ανοίγουν οκτώ φορές την ημέρα το app, περνούν 46 λεπτά την ημέρα μέσα στο TikTok. Από τον Απρίλιο του 2020 το app είχε κατέβει 2 δις φορές από το App Store και το Google Play, η Ινδία είναι η χώρα που έχει δείξει την μεγαλύτερη αδυναμία στην εφαρμογή που θέλει να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που επικοινωνούμε παγκοσμίως στην καραντίνα. H νέα CEO της πλατφόρμας είναι η ελληνικής καταγωγής Βανέσσα Πάππας. Το 56% των χρηστών είναι άντρες Το 32, 5% των χρηστών είναι 10-19 ετών και μεταξύ 20-29 ετών το 29,5%. Ο πιο δημοφιλής λογαριασμός ανήκει στην 16χρόνη Τσάρλι Ντ’ Αμέλιο των 103,7 εκατομμυρίων followers.  

Το Zoom είναι πλέον εργαλείο της δουλειάς μας, το Instagram είναι παρωχημένο ναρκισσιστικό app που απέτυχε να φανεί αντάξιο των προσδοκιών της καραντίνας και η επέλαση των εφήβων με τα χορευτικά σπιτικά challenges λειτούργησε κάπως διασκεδαστικά στα lockdowns. 

Γιατί είναι τόσο επιτυχημένο;

Ας αναρωτηθούμε τι θέλουμε να παρακολουθήσουμε μέσα σε 15 δευτερόλεπτα; Σίγουρα κάτι αστείο, που να περιέχει πληροφορία, να μπορέσει να μας δώσει έμπνευση, να είναι όμορφο (μετράει η εικόνα ακόμα) και να μας προσελκύει επειδή είναι θεαματικό. Ποιο μέσο έχει αυτό το περιεχόμενο σε αυτή τη συχνότητα; Το TikTok. Έτσι γίνεται εθιστικό και κυρίως ο αλγόριθμος του ορίζει ποια μουσικά κομμάτια θα γίνουν νούμερο ένα στα παραδοσιακά charts.

Ας δούμε λίγο τον λογαριαμό του Tooturnttony, άνεργο μοντέλο που έφυγε από την Νέα Υόρκη όταν η πανδημία έβαλε τους σερβιτόρους σε αναγκαστική αναστολή. Επέστρεψε κάπου στο Μίσιγκαν, πίσω στο σπίτι των γονιών του, να μένει μαζί με τις πάπιες τους. Δεν είχε τι να κάνει και ανέβαζε TikTok βιντεάκια να πίνει μπίρες με την γιαγιά του ή να γυμνάζεται φορώντας τα crop top της αδελφής του. 5.7 εκατομμύρια λογαριασμοί τον παρακολουθούν να μαλώνει με την μητέρα του. Κι αυτός είναι ο ορισμός του χρήστη TikTok, κάποιος εντελώς άγνωστος που μπορεί να γίνει viral χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος. Επειδή το περιεχόμενο του υπηρετεί τις ανάγκες της πλατφόρμας για content density.

Τι έγινε viral το 2020 στο TikToK;

Αποκλείεται αν είσαι χρήστης της πλατφόρμας να μην έπεσες πάνω στο @420doggface208. Τον τύπα που κάνει longboard ενώ παίζει το Dreams των Fleetwood Mac. 73 εκατομμύρια χρήστες το είδαν και έτσι μπήκε το κλασσικό αυτό τραγούδι πίσω στα charts του Billboard Hot 100. Ο άνθρωπος αυτός πήγε στην δουλειά του σε μια αποθήκη με πατάτες με το skate επειδή χάλασε το αυτοκίνητο του. Η δημοφιλία που του έφερε το βίντεο του έφερε αρκετά χρήματα για να αγοράσει σπίτι. Κι έγινε το meme της χρονιάς.

To 2020 ήταν η χρονιά του Hype House. Το φυτώριο των tiktokers που ίδρυσε ο Τσέις Χάντσον. Και φυσικά γέννησε τους μιμητές από το Λας Βέγκας και την Ατλάντα μέχρι την Ισπανία: Alpha House, Byte Squad, Clubhouse Beverly Hills, Clubhouse Europe, Clubhouse For The Boys, Dance Dome LA, Drip Crib, Fenty Beauty House, French House, Girls in the Valley, Glam House, GO House, Gotham House, Halo House, Honey House, The House Nobody Asked For, Jet House, Kids Next Door, Not a Content House, Shluv House, Sway House, Top Talent House, Unxpectd House, Vault House, Vibe Crew, Wave House. Παίζει να υπάρχουν 500 τέτοιες βίλες που μαζεύουν ως “φοιτητές” δημιουργούς περιεχομένου για να κάνουν δουλίτσα.

Ποιο είναι το ταλέντο των περισσότερων tiktokers;

Να δείχνουν χαριτωμένοι. Το να δουλεύεις για μεγάλες εταιρίες και να δημιουργείς περιεχόμενο ανήκει στην δεκαετία που αφήνουμε πίσω. Τώρα η μόδα είναι η κεφαλαιοποίηση του περιεχομένου. Καλησπέρα OnlyFans και Patreon. Στην επόμενη δεκαετία τα πάντα θα είναι media event, όπως το Emily in Paris και το Queen’s Gambit. Όχι απλά για μια πλατφόρμα αλλά για όλες. Το Black Lives Matter ήταν ένα από τα πολιτικά κινήματα που γιγαντώθηκε επειδή ήταν media event.

To 2021 ίσως περάσουμε περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού και χάσει τη δυναμική του αυτή η πλατφόρμα της καραντίνας. Επειδή η πραγματική ζωή συνήθως είναι πιο ωραία όταν δεν ανεβάζεις το περιεχόμενο της. Ας το παραδεχτούμε, το TikTok ήταν ένα digital ζάναξ.

@the.mcfarlands

You asked for it… Here it is ???? #blindinglightschallenge #blindinglights #happyathome

♬ Blinding Lights – MACDADDYZ