Και ξυπνήσαμε σήμερα και τι είδαμε; Μια δήλωση την οποία δεν μπορούμε καν να χαρακτηρίσουμε παράλογη. Γιατί είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Επίκουρος καθηγητής οικονομικών στο Yale πρότεινε πως “μόνη λύση είναι η μαζική αυτοκτονία ηλικιωμένων” για την αντιμετώπιση του γηρασμού του πληθυσμού της Ιαπωνίας.
Σε συνεντεύξεις και δημόσιες εμφανίσεις του, ο Yusuke Narita έχει αναφερθεί ξανά στο θέμα. Μάλιστα, το 2021 δήλωνε: “Νιώθω πως η μόνη λύση είναι αρκετά προφανής. Τελικώς, δεν είναι μαζική αυτοκτονία, το μαζικό ‘seppuku’ των ηλικιωμένων;”. Να διευκρινήσουμε κάπου εδώ πως το “seppuku” είναι βγαλμένο από τον κώδικα των σαμουράι του 19ου αιώνα. Οι “ατιμασμένοι” πολεμιστές έδιναν τέλος στη ζωή τους.
Πέρυσι, όταν του ζητήθηκε από ένα παιδί σχολικής ηλιίας να αναπτύξει τις θεωρίες του για μαζικό seppuku, ο Dr. Narita περιέγραψε, με παραστατικό τρόπο, σε ομάδα μαθητών, μια σκηνή από το “Midsommar” (ναι, την ταινία τρόμου του 2019 στην οποία αγαπήσαμε τη Φλόρενς Πιού), στην οποία μια σουηδική αίρεση στέλνει ένα από τα παλαιότερα μέλη της να αυτοκτονήσει πηδώντας από έναν γκρεμό. “Το αν αυτό είναι καλό ή όχι, είναι ένα ερώτημα δύσκολο προς απάντηση”, είπε στον μαθητή. “Αν λοιπόν πιστεύετε ότι αυτό είναι καλό, τότε ίσως μπορείτε να εργαστείτε σκληρά για τη δημιουργία μιας τέτοιας κοινωνίας”. Σε άλλες, πάλι, περιπτώσεις, έχει θίξει το ζήτημα της ευθανασίας. “Το ενδεχόμενο να καταστεί υποχρεωτική στο μέλλον, θα τεθεί υπό συζήτηση”, ανέφερε σε συνέντευξή του.
Εν τω μεταξύ, ενώ ο Narita είναι σχετικά άγνωστος στους ακαδημαϊκούς κύκλους στις ΗΠΑ, έχει αποκτήσει μια δημοφιλία στα social media, λόγω των ακραίων θέσεών του. Χιλιάδες νέοι Ιάπωνες, που πιστεύουν ότι η γεροντο-κρατική κοινωνία αποτελεί “τροχοπέδη” στην οικονομική τους εξέλιξη, τον ακολούθησαν. Μόλις τον περασμένο μήνα, αρκετοί χρήστες ανακάλυψαν τα σχόλιά του και άρχισαν να τα διαδίδουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σε ένα έγκυρο διαδικτυακό talk show με ακαδημαϊκούς και δημοσιογράφους, ο Yuki Honda, κοινωνιολόγος του Πανεπιστημίου του Τόκιο, χαρακτήρισε τα σχόλιά του ως “μίσος προς τους ευάλωτους”.
Μερικοί ανησυχούν πως οι απόψεις του ενδέχεται να καταλήξουν να επηρεάζουν την ίδια τη δημόσια πολιτική και τους κοινωνικούς κανόνες, δεδομένης της υπογεννητικότητας στην Ιαπωνία και του υψηλότερου δημόσιου χρέους στον ανεπτυγμένο κόσμο. Σε αυτή τη συγκυρία, ο κυβερνόντες ανησυχούν όλο και περισσότερο για το πώς θα χρηματοδοτηθούν οι αυξανόμενες συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις της Ιαπωνίας. Η χώρα παλεύει, επίσης και με τον αυξανόμενο αριθμό ηλικιωμένων που πάσχουν από άνοια ή πεθαίνουν μόνοι τους.
Οι έντονες αντιδράσεις οδήγησαν τον ίδιο στο να δώσει μια απάντηση. Αυτή ήταν πως οι δηλώσεις του “ξέφυγαν του πλαισίου”, καθώς αναφερόταν σε μια προσπάθεια να απομακρυνθούν οι μεγαλύτεροι από ηγετικές θέσεις σε επιχειρήσεις και την πολιτική, ώστε να πάρουν τα ηνία οι νεότεροι. Απαντώντας σε ερωτήσες των New York Times, δήλωσε ότι “ασχολείται κυρίως με το φαινόμενο στην Ιαπωνία, όπου οι ίδιοι μεγιστάνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον κόσμο της πολιτικής, των παραδοσιακών βιομηχανιών και των μέσων ενημέρωσης/ψυχαγωγίας/ δημοσιογραφίας εδώ και πολλά χρόνια”.
Σχετικά με τις φράσεις “μαζική αυτοκτονία” και “μαζικό seppuku”, συμπλήρωσε πως ήταν “μια αφηρημένη μεταφορά”. Συμπλήρωσε πως “Θα έπρεπε να ήμουν πιο προσεκτικός σχετικά με τις πιθανές αρνητικές συνδηλώσεις τους. Μετά από κάποια αυτοκριτική, σταμάτησα να χρησιμοποιώ τις λέξεις πέρυσι”.
Σε κάθε περίπτωση, οι επικριτές του λένε ότι οι επανειλημμένες τοποθετήσεις του επί του θέματος έχουν ήδη διαδώσει επικίνδυνες ιδέες. “Είναι ανεύθυνο” δήλωσε ο Masaki Kubota, Ιάπωνας δημοσιογράφος. Οι άνθρωποι που πανικοβάλλονται για τα “βάρη” μιας γηράσκουσας κοινωνίας μπορεί να σκεφτούν: “Ω, οι παππούδες μου είναι αυτοί που ζουν περισσότερο και θα πρέπει απλώς να τους ξεφορτωθούμε”.