Σχεδόν κάθε γυναίκα που γνωρίζω έχει μια περίπου παρόμοια ιστορία – μια τοξική σχέση που είναι βασικά ένα τεράστιο υπαρξιακό συναισθηματικό παζλ που χρειάζεται συναρμολόγηση. Περνάμε μήνες, μερικές φορές χρόνια, προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουμε αυτά τα πράγματα σαν να είναι ο Κώδικας Ντα Βίντσι. Η τηλεόραση, ο κινηματογράφος, τα βιβλία και η μουσική μας λένε ότι οι μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης είναι σκοτεινές, με πολλά βάσανα και εξαντλητικές. Μέρος αυτής της πολιτιστικής αφήγησης είναι κατανοητό – χρειαζόμαστε τα δράματα για να αφηγηθούμε μια συναρπαστική ιστορία.
Δεν αναφέρομαι στους ομοίους του Τζο Γκόλντμπεργκ (You), ο οποίος, όπως γίνεται σαφές στο κοινό ότι είναι ένας εντελώς ψυχοπαθής με δολοφονικές τάσεις. Μιλάω για τους απατεώνες που πλασάρονται ως οι καλοί άνθρωποι που θα σε σηκώσουν από το πάτωμα και θα περιποιηθούν τα ψυχικά σου τραύματα, ακόμα και όταν υπάρχουν πολλά στοιχεία που υποδεικνύουν το αντίθετο.
Που είδαμε αυτόν τον τύπο άνδρα στην οθόνη;
Θυμάστε το 500 Days of Summer; Ο Τομ Χάνσεν, φυσικά, έχει τη γοητεία του και είναι φαινομενικά γλυκός και ευαίσθητος. Ωστόσο, η άρνησή του να ακούσει τη Σάμερ και τις επιθυμίες της είναι εμφανής και είναι σαν να αισθάνεται ότι δικαιούται να είναι μαζί της λόγω όλης της «προσπάθειας» που έχει κάνει μαζί της. Του αξίζει επειδή την θέλει. Δεν ακούει ότι η κοπέλα δεν τον πολυγουστάρει. Η Σάμερ κατέστησε σαφές από την αρχή ότι δεν της άρεσε η σχέση και προσπάθησε πολλές φορές να του το υπενθυμίσει αυτό ενώ έβγαιναν. Το έχουμε πάθει όλοι, άλλο το dating άλλο το «in a relationship» άλλο το Instagram Official.
Τα καλά παιδιά που τελικά δεν ήταν αυτό που περίμενες
Yπάρχει η αδιάκοπη γκρίνια του Dawson Leery (Dawson’s Creek) και του Dan Humphrey(Gossip Girl)– και οι δύο έχουν διδακτορικό σε αυτό που κάνουν και δεν αξίζουν. H σχέση του Dawson με την Joey Potter είναι αρχικά αξιαγάπητη, σύντομα γίνεται τοξική, με τον Dawson να μειώνει συνεχώς την αυτοπεποίθησή της, να είναι συναισθηματικά χειριστικός απέναντί της πολύ μετά τον χωρισμό τους, σαν να χρειάζεται την άδειά του για να προχωρήσει. Ο Dan ξοδεύει όλη του την εφηβική ζωή με την εμμονή του με τη Σερίνα βαν ντερ Γούντσεν, αλλά μόλις μπαίνουν σε μια σχέση, κάνει συνεχώς ανασκαφές για το σεξουαλικό παρελθόν της, τους φίλους και το προνόμιό της – λες και ο ίδιος δεν πηγαίνει σε ένα διάσημο ιδιωτικό σχολείο του Upper Easter Side και δεν ζει σε μια γιγαντιαία σοφίτα του Μπρούκλιν.
Για το Notebook τα είπε όλα η Βάνα Κράβαρη εδώ. H Μαριάν και ο Κόνελ, οι πολύ λευκοί και καυλωμένοι έφηβοι από την υπέροχη φαντασία της Σάλι Ρούνεϊ, έχουν μια βαθιά προβληματική σχέση στο Normal People. Φαίνεται καλό παιδί. Ο Connell είναι πολύ έξυπνος, νοιάζεται να βρει τον εαυτό του. Διαβάζει βιβλία. Ζητάει τη συγκατάθεση της Μαριάν όταν κάνουν σεξ. Αλλά, όταν κάνει σεξ με τη Μαριάν της ζητάει να το κρατήσει μυστικό. Δεν την υπερασπίζεται όταν ο φίλος του σχολιάζει το επίπεδο στήθος της. Κοιμάται με μια άλλη κοπέλα, τη Ρέιτσελ, αλλά δεν φαίνεται να την σέβεται και της λέει να φύγει από τη ντίσκο. Είναι τόσο συναισθηματικά απόμακρος που η μόνη έκφραση που παίρνουμε από αυτόν είναι μέσω του προσώπου του οργασμού του. Η Μαριάν, από την άλλη, φαίνεται στην αρχή το δυνατό, ανεξάρτητο κορίτσι που μιλάει στους δασκάλους, δεν χρειάζεται φίλους και διοχετεύει όλη της την ενέργεια στις σπουδές της. Ωστόσο, η πραγματικότητα του χαρακτήρα είναι πολύ διαφορετική – η Μαριάν προέρχεται από ένα διαλυμένο σπίτι και βάζει έναν αέρα απόμακρης στο σχολείο για να καλύψει την ανυπόφορη μοναξιά της. Οι ανασφάλειές της εμφανίζονται σε σκηνές όπου ρωτάει τον Κόνελ αν τον πειράζει το “άσχημο πρόσωπό” της και στις αμέτρητες φορές συγκρίνει τον εαυτό της με την ξανθιά καλλονή Ρέιτσελ. Το έχουμε όλοι βιώσει.
Γιατί η τοξικότητα πασάρεται ως κάτι φυσιολογικό;
Δείτε το δράμα της on-again, off-again σχέσης στα Φιλαράκια. Και οι δύο είναι απίστευτα εγωιστές και απερίσκεπτοι, αναγκάζοντάς τους να προχωρήσουν στο να χειραγωγούν και να βλάπτουν άλλους ανθρώπους για να καταστρέψουν ο ένας τις πιθανότητες του άλλου να προχωρήσει τη ζωή του. Είναι εγωιστές, ζηλιάρηδες και ανώριμοι – αλλά επίσης δεν εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον. Όταν κάποιος από τους δύο προσπαθεί να προχωρήσει με κάποιον άλλο, ξεκινάει το mood δολιοφθοράς. Κανένα εμβληματικό τηλεοπτικό ζευγάρι δεν εξιδανικεύει τη δυσλειτουργία όπως ο Τσακ και η Μπλερ στο Gossip Girl. O Τσακ κάποτε εκδικήθηκε την Μπλερ κάνοντας σεξ με την αντίζηλό της, την Τζένι Χάμφρεϊ.
Το Twilight Saga, η σειρά βιβλίων νέων ενηλίκων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της Stephenie Meyer που γέννησε ένα επιτυχημένο franchise ταινιών, δημιούργησε μια ιστορία που εξιδανικεύει την κακοποίηση και την εμμονική συμπεριφορά. Λες και μια σχέση μεταξύ ενός βρικόλακα 100+ετών και μιας 17χρονης μαθήτριας λυκείου δεν ήταν αρκετά ανατριχιαστική. Ο Έντουαρντ θα έμπαινε κρυφά στο δωμάτιο της Μπέλα για να δει τον ύπνο της. Μετά είναι οι κρίσεις άγχους της Μπέλα και οι απόπειρες αυτοκτονίας όταν δεν μπορεί να είναι με τον Έντουαρντ. Τελικά, εγκαταλείπει τα πάντα γι’ αυτόν και συμφωνεί να γίνει βρικόλακας για να είναι μαζί για πάντα. Αυτό ακριβώς είναι το αντίθετο μιας υγιούς σχέσης — ακόμα κι αν είσαι απέθαντος.
Το μεγαλυτέρο κλισέ της εποχής το γράψαμε αγάπη μου εμείς
Η δόλια η Κάρι Μπράντσο παρουσιάζεται ως μια ανεξάρτητη, σεξουαλικά απελευθερωμένη γυναίκα στο SATC αλλά όταν ο κ. Μπιγκ μπαίνει στην εικόνα, γίνεται κλισέ. Κυνηγάει έναν άντρα που στερείται συναισθημάτων και τη βλέπει ως αναλώσιμη. Κατά τη διάρκεια της σειράς, ποτέ δεν δεσμεύεται πλήρως μαζί της, αν και του δίνει περισσότερες ευκαιρίες από ό, τι του αξίζει. Η Κάρι και ο Μπιγκ κάνουν ο ένας τον άλλον δυστυχισμένο, και ποιος θέλει να είναι σε μια τέτοια σχέση; Ενώ οι θαυμαστές πιστεύουν ότι είναι το απόλυτο ζευγάρι, η Candace Bushnell – συγγραφέας του βιβλίου στο οποίο βασίζεται το σίριαλ – τους μισεί μαζί.
Κι αυτό κάτι λέει.